Prezydium OPZZ zajęło się projektem ustawy o modernizacji i zwiększeniu efektywności szpitalnictwa. Zapoznało się także z propozycjami organów UE w sprawie poprawy warunków pracy platformowej. Te zagadnienia rozpatrywano w czasie zdalnego posiedzenia, które odbyło się 8 lutego br.

Biuro Prasowe OPZZ


Projekt ustawy o modernizacji szpitali i poprawie efektywności szpitalnictwa nie jest receptą na te wyzwania

Przypomnijmy: Minister Zdrowia przedstawił projekt ustawy rekomendowanej jako pierwszy krok w drodze do szeroko pojętej reformy szpitalnictwa. Jednym z podstawowych założeń projektu jest podział szpitali na cztery kategorie: A, B, C i D. Czynnikiem decydującym o przypisaniu do kategorii jest sytuacja finansowa danej placówki. Ocena będzie odbywała się na podstawie jasno określonych wskaźników i będzie przeprowadzana regularnie co 3 lata. Przypisanie do danej kategorii oznacza wprowadzenie określonych planów: albo rozwojowych, albo naprawczo-rozwojowych. Wynik oceny będzie więc przesądzać o dalszej działalności szpitala. Organem nadzorującym wykonanie założeń przedmiotowej ustawy będzie Agencja Rozwoju Szpitali. Nowa, państwowa agencja zajmie się nadzorem nad procesami rozwojowymi i postępowaniami naprawczo-rozwojowymi oraz oceną i kategoryzacją szpitali, a także monitorowaniem ich funkcjonowania.

W opinii ekspertów OPZZ, omówionej przez wiceprzewodniczącego Sebastiana Koćwina, nie można zakwestionować konieczności podjęcia reformy szpitalnictwa w Polsce. Jednakże systemowa zmiana powinna być wprowadzana w oparciu o szeroki konsensus społeczny z udziałem wszystkich zainteresowanych stron tego procesu. Obecny projekt ustawy nie daje takiej gwarancji.

Prezydium OPZZ przyjęło Stanowisko w tej sprawie. Czytamy w nim m.in., że reformowanie szpitalnictwa w czasie kolejnej fali pandemii jest wysoce niefortunne, zwłaszcza że wiele podmiotów funkcjonuje w specyficznych warunkach covidowych. Ponadto ustawa opiera się na złych fundamentach. Po pierwsze, dlatego że rzeczywistym jej celem jest restrukturyzacja wszystkich szpitali w ramach postępowania naprawczo–rozwojowego, bez względu na ich sytuację finansową. Zamiast ,,rozwoju”, o którym mowa w tytule regulacji – restrukturyzacja zakłada także restrukturyzację zatrudnienia, przy której zakładowe organizacje związkowe są pomijane w procesie konsultowania i uzgadniania wszelkich spraw pracowniczych. Po drugie, wdrożenie ustawy nie poprawi dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych, a raczej może tę dostępność utrudnić. 

'Niekontrolowane mechanizmy ułatwiające zmianę profilu całości bądź części szpitala oraz brak gwarancji dostępności pacjentów do świadczeń zdrowotnych na każdym z etapów postępowania naprawczo–rozwojowego – to dwa realne zagrożenia, na które nie ma naszej zgody' – wskazuje Prezydium OPZZ w swoim Stanowisku. 'Oczekujemy od rządzących, by fundamentem zmian w sektorze szpitalnictwa był zawsze pacjent, a zagwarantowana konstytucyjnie każdemu z nas dostępność do świadczeń opieki zdrowotnej nie była tylko fikcją' – podkreśla Prezydium.

Pracownicy platform cyfrowych to tacy sami pracownicy jak inni

Praca za pośrednictwem platform to rodzaj pracy, w której pracownik wykonuje usługę dla klienta swojego pracodawcy za pomocą platform internetowych i aplikacji mobilnych. Transformacja cyfrowa, przyspieszona pandemią COVID-19, kształtuje gospodarkę UE i jej rynki pracy. Cyfrowe platformy pracy stały się istotnym elementem nowo powstającego krajobrazu społeczno-gospodarczego. Obecnie ponad 28 mln osób w UE pracuje za pośrednictwem platform cyfrowych. Oczekuje się, że w 2025 r. ich liczba osiągnie 43 mln.

Wiceprzewodniczący Piotr Ostrowski przedstawił rozwiązania zawarte w projekcie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie poprawy warunków pracy platformowej.

Szacuje się, że dziewięć na dziesięć platform działających obecnie w UE klasyfikuje osoby pracujące za ich pośrednictwem jako osoby samozatrudnione. Większość z tych osób jest rzeczywiście autonomiczna w swojej pracy i może wykorzystywać pracę za pośrednictwem platform internetowych do rozwijania swojej działalności gospodarczej. Wiele osób doświadcza jednak podporządkowania i różnego stopnia kontroli ze strony cyfrowych platform pracy za pośrednictwem których działają, na przykład pod względem poziomu wynagrodzeń lub warunków pracy. Według szacunków do pięciu i pół miliona osób pracujących za pośrednictwem platform może być zagrożonych błędną klasyfikacją statusu zatrudnienia. Osoby te są szczególnie narażone na złe warunki pracy i niewystarczający dostęp do ochrony socjalnej. W związku z błędną klasyfikacją nie mogą one korzystać z praw i ochrony, do których są uprawnione jako pracownicy. Prawa te obejmują prawo do minimalnego wynagrodzenia, przepisy dotyczące czasu pracy, bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w miejscu pracy, równość wynagrodzeń mężczyzn i kobiet oraz prawo do płatnego urlopu, a także lepszy dostęp do ochrony socjalnej, gdy dojdzie do wypadków przy pracy, bezrobocia, choroby i podeszłego wieku.

Ogólnym celem dyrektywy PE i Rady jest poprawa warunków pracy i praw socjalnych osób pracujących za pośrednictwem platform, w tym wspieranie warunków zrównoważonego rozwoju cyfrowych platform pracy w Unii Europejskiej. Cele szczegółowe mające doprowadzić do zrealizowania celu ogólnego to:

  • zapewnienie, by osoby pracujące za pośrednictwem platform miały lub mogły uzyskać właściwy status zatrudnienia w świetle ich rzeczywistego związku z cyfrową platformą pracy oraz by mogły uzyskać dostęp do mających zastosowanie praw pracowniczych i praw w zakresie ochrony socjalnej;
  • zapewnienie sprawiedliwości, przejrzystości i rozliczalności w zarządzaniu algorytmicznym w kontekście pracy za pośrednictwem platform internetowych oraz
  • zwiększenie przejrzystości, identyfikowalności i świadomości na temat zmian w pracy za pośrednictwem platform internetowych oraz poprawa egzekwowania obowiązujących przepisów w odniesieniu do wszystkich osób pracujących za pośrednictwem platform, w tym osób prowadzących działalność transgraniczną.

OPZZ sprawę pracowników platform cyfrowych stawia jasno i postuluje uznanie ich pracy za aktywność objętą umową o pracę, podlegającą ochronie Kodeksu pracy. - Celem OPZZ jest dążenie do zapewnienia godnych warunków życia i pracy pracowników w demokratycznym państwie i dlatego musimy zadbać o przyznanie podstawowych praw pracowniczych ludziom zatrudnionym w tym obszarze – przypomniał Piotr Ostrowski.