Przewodnim tematem dyskusji Zespołu ds. Polityki Gospodarczej i Rynku Pracy RDS w dniu 8 lipca br. była sytuacja w polskim przemyśle samochodowym, wywołana pandemią COVID-19 i sposobami wsparcia dla tej branży.

W spotkaniu uczestniczyli koledzy Dariusz Potyrała, przewodniczący branży Górnictwo i Energetyka OPZZ i Mirosław Grzybek, Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Metalowców i Hutników. Stronę rządową reprezentowali: minister Alina Nowak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Zbigniew Gryglas, podsekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Osią dyskusji była aktualna sytuacja polskiego sektora motoryzacyjnego, zatrudniającego 400 tys. osób, i generującego eksport w wysokości 30 mld euro rocznie (ok. 14% wartości całego polskiego eksportu). Otwierając spotkanie, przewodniczący Zespołu, Leszek Miętek, wyraził dezaprobatę wobec nieprzyjęcia przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz stronę rządową – pomimo wcześniejszych deklaracji - stanowiska Zespołu ds. Polityki Gospodarczej i Rynku Pracy RDS ws. wsparcia polityki transportowej w Polsce i zadeklarował, że stanowisko to zostanie przez niego ponownie przedłożone do dyskusji – i docelowo przyjęcia - na sesji plenarnej Rady Dialogu Społecznego we wrześniu br.

Sytuację branży motoryzacyjnej w Polsce zreferował Paweł, Wideł, prezes Polskiego Przemysłu Samochodowego. Jako najbardziej efektywne elementy wsparcia dla sektora zaproponował uelastycznienie system wynagrodzeń pracowników, mające na celu zachowanie miejsc pracy, wprowadzenie państwowych dopłat do zakupu nowych samochodów, w tym także samochodów hybrydowych i elektrycznych dla większych przedsiębiorstw, przesunięcie terminu wdrożenia normy EURO 6d, jak rónwież wprowadzenie systemów wsparcia firm motoryzacyjnych w obszarze wdrożenia “Zielonego Ładu” UE i zwiększenia ich efektywności energetycznej.

W trakcie następującej dyskusji, kol. Mirosław Grzybek podkreślił, że bez pomocy ze strony rządowej w sektorze motoryzacyjnym może zostać zwolnionych ok.40-50 tysięcy pracowników. W odniesieniu do propozycji wydłużenia okresów rozliczeniowych czasu pracy, zastrzegł konieczność jednoczesnego wprowadzenia gwarancji zatrudnienia pracowników. Oceniono, jednocześnie, że brak systemowego wsparcia dla branży może doprowadzić do zagrożenia utraty do 30% miejsc pracy w krótkim i średnim terminie, a polski sektor motoryzacyjny jest w stanie odzyskać możliwości produkcyjne sprzed epidemii najwcześniej w latach 2021-22. Zgodzono się co do konieczności przygotowania w tej sprawie pisemnego stanowiska Zespołu, w konsultacji ze wszystkimi organizacjami członkowskimi, i przedłożenia go stronie rządowej do 17 lipca tego roku. Wyjściowy projekt tego stanowiska zostanie przygotowany przez Konfederację Pracodawców “Lewiatan”.

Uczestnicy dyskusji wyrazili jednogłośne poparcie do wezwania przez Zespół ds. Polityki Gospodarczej i Rynku Pracy RDS strony rządowej do uruchomienia prac Trójstronnego Zespołu Branżowego ds. Branży Motoryzacyjnej do końca lipca tego roku. Przedłożono także wobec minister Nowak wniosek o dokonanie przeglądu efektów prac wszystkich zespołów branżowych działających w ramach RDS, zwracając uwagę na brak dotychczasowych informacji od rządu w tej kwestii.

Więcej: https://www.opzz.org.pl/aktualnosci/kraj/rds-o-pomocy-panstwa-dla-sektora-motoryzacyjnego

R.K.