CELE

Ideą jednolitego rynku cyfrowego jest zasadniczo usunięcie krajowych ograniczeń dotyczących transakcji dokonywanych za pośrednictwem Internetu. Idea ta opiera się na koncepcji wspólnego rynku, której celem jest wyeliminowanie barier handlowych między państwami członkowskimi w celu zwiększenia dobrobytu gospodarczego i stworzenia „jeszcze bliższych więzi między narodami Europy”, i którą przekształcono następnie w koncepcję rynku wewnętrznego określanego jako „obszar bez granic wewnętrznych, w obrębie którego zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału”. Będąca kontynuacją strategii lizbońskiej strategia „Europa 2020” wprowadziła Europejską agendę cyfrową stanowiącą jedną z siedmiu inicjatyw przewodnich, co podkreśliło kluczową rolę, jaką odegrają technologie informacyjno-komunikacyjne, jeżeli Unia Europejska ma z powodzeniem zrealizować cele wyznaczone na 2020 r. W swojej strategii jednolitego rynku cyfrowego Komisja uznała ten rynek za priorytet.

Jednolity rynek cyfrowy ma potencjał do usprawnienia dostępu do informacji, do przyczynienia się do wzrostu wydajności w zakresie niższych kosztów transakcji, konsumpcji niematerialnej i ograniczonego wpływu na środowisko naturalne, a także do wprowadzenia usprawnionych wzorców biznesowych i administracyjnych. Dzięki handlowi transgranicznemu oraz ułatwionemu porównywaniu ofert rozwój e-handlu przynosi konsumentom wymierne korzyści w postaci szybko rozwijających się nowych produktów, niższych cen, szerszego wyboru i lepszej jakości towarów i usług. Szerszy dostęp do usług administracji elektronicznej ułatwia dostosowanie online oraz dostęp do ofert pracy i ofert biznesowych zarówno dla obywateli, jak i dla przedsiębiorstw.

AKTUALNOŚCI

14 marca 2017r. Litwa / Wilno

Konferencja inauguracyjna: Dlaczego potrzebujemy jednolitego europejskiego rynku cyfrowego z perspektywy pracy i biznesu?

18 osób uczestniczyło w spotkaniu w Wilnie.

Jako że było to pierwsze wspólne spotkanie, na początku odbyły się krótkie prezentacje organizacji partnerskich (ich struktur, celów, działań, funkcjonowania na poziomie krajowym i ponadnarodowym), a następnie kierownik projektu przedstawił pokrótce cele projektu i harmonogram działań. W związku z tym dokonano wprowadzenia do tematu jednolitego rynku cyfrowego (JRC) jako jednego z 10 priorytetów politycznych Komisji Europejskiej złożonych przez przedstawiciela LPSK (Litewska Konfederacja Związków Zawodowych). Później każda organizacja przedstawiła poziom cyfryzacji rynku pracy w swoim kraju, podsumowanie pierwszej części spotkania zakończyło się niektórymi wspólnymi wnioskami dotyczącymi przepaści cyfrowej między państwami członkowskimi. Po lunchu odbyła się debata na temat „Dlaczego potrzebujemy europejskiego jednolitego rynku cyfrowego z punktu widzenia pracy i korporacji?” Oraz „Wpływ JRC na uczestnictwo pracowników”.

12 kwietnia 2017r. Polska / Warszawa

Konferencja 1: "Handel elektroniczny i platformy cyfrowe: przekształcanie społeczeństwa, gospodarki i środowiska pracy".

21 osób wzięło udział w spotkaniu w Warszawie.

Spotkanie rozpoczęło się od przedstawienia porządku obrad i krótkiego podsumowania poprzedniego spotkania w Wilnie. Każda organizacja przygotowała prezentację na temat funkcjonowania handlu elektronicznego w swoich krajach. Bardzo interesującą częścią prezentacji była inwestycja w infrastrukturę cyfrową w krajach partnerskich, która po raz kolejny pokazuje dużą przepaść cyfrową między państwami członkowskimi. Ostatnim punktem dyskusji były „Umiejętności cyfrowe a praca. Rola związków zawodowych w eliminowaniu przepaści cyfrowej”, w której uczestnicy zbierają wiele pomysłów na to, w jaki sposób związki zawodowe mogą wpływać na decydentów i pracodawców, aby pobudzić rewolucję cyfrową w swoich krajach.

21 września 2017r. Hiszpania / Madryt

Konferencja 2: Szkolenie i kształcenie pracowników i przedsiębiorców jako podstawowy filar jednolitego europejskiego rynku cyfrowego.

22 osoby uczestniczyły w spotkaniu w Madrycie.

Spotkanie rozpoczęło się od podsumowania poprzednich wydarzeń i uzyskanych wniosków. Pierwsza część prezentacji dotyczyła jakości i znaczenia dostępnego kształcenia i szkoleń, w tym standardów nauczania w krajach partnerskich. Po obiedzie mieliśmy bardzo owocną dyskusję na temat sposobów poprawy możliwości zatrudnienia nisko wykwalifikowanych dorosłych w Europie.

29 listopada 2017r. Belgrad / Serbia

Konferencja 3: Strategie na rzecz poprawy dostępu konsumentów, pracowników i przedsiębiorstw do cyfrowych towarów i usług w całej Europie.

W spotkaniu uczestniczyło 20 przedstawicieli organizacji partnerskich. Głównym tematem konferencji były „Strategie na rzecz poprawy dostępu konsumentów, pracowników i przedsiębiorstw do cyfrowych towarów i usług w całej Europie”. Dyskusja odniosła się również do Europejskiego sprawozdania w sprawie postępów cyfrowych: przeglądu postępów w zakresie priorytetów cyfrowych w krajach partnerskich oraz tego, w jaki sposób nowe technologie mogą poprawić wyniki biznesowe.

15 marca 2018r. Skopje / Macedonia

Konferencja 4: Transnarodowe wyzwania związane z jednolitym rynkiem cyfrowym.

W spotkaniu uczestniczyło 20 przedstawicieli organizacji partnerskich. Dyskusja pomiędzy uczestnikami koncentrowała się na osiągnięciach jednolitego rynku cyfrowego związanych z zakończeniem opłat roamingowych w UE, przenośnością usług cyfrowych, usuwaniem barier w handlu elektronicznym i jego wpływem na gospodarkę narodową i społeczeństwo w krajach partnerskich. Delegacje omówiły również obecne wyzwania związane z cyberbezpieczeństwem - świadomość społeczna na temat tego, jak chronić dane osobowe, przedstawiciele każdego z partnerów krótko przedstawili sytuację w swoich krajach. Ostatni punkt spotkania został poświęcony opracowaniu głównych założeń do ostatecznej publikacji.

12 lipca 2018r. Skopje / Macedonia

Konferencja końcowa: Strategie partycypacyjne dla jednolitego europejskiego rynku cyfrowego w oparciu o udział pracowników i pracodawców.

Miejsce spotkania zostało zmienione z Brukseli na Skopje po uprzedniej akceptacji Komisji Europejskiej. Konferencja miała na celu rozpowszechnienie wyników projektu. Konferencja pełniła funkcję kolofonu w naszym projekcie, czyniąc wnioski oparte na uczestnictwie, informacji i zaangażowaniu pracowników i przedsiębiorstw bardziej konkretnymi. Propozycje opracowane w ramach projektu przyniosą europejski i spójny Dekalog wniosków dotyczących przyszłych strategii odnoszących się do europejskiego rynku cyfrowego oraz jego skutków dla pracy i przedsiębiorstw.